Żłobek Miejski Nr 2
w Toruniu

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna - czym jest?

 

Termin Integracja Sensoryczna oznacza prawidłowy odbiór wrażeń, przetwarzanie ich oraz odpowiednie dostosowanie reakcji. 

W przypadku zaburzeń przetwarzania sensorycznego receptory nie potrafią rozpoznać bodźca  czy też jego siły, co może wpłynąć na komfort i jakość życia.

Dotyk może wydawać się zbyt silny i powodować ból, dźwięki zbyt głośne lub niezrozumiałe, a z kolei brak poczucia równowagi mogą wpływać na brak pewności siebie i małą aktywność dziecka.

Te przykłady, jak i wiele innych zachowań często niestety odbierane są jako "dziwactwa" lub "przewrażliwienia".

 

 

 

 

Źródło:https://www.facebook.com/photo.phpfbid=919071943556896&set=pb.100063622952179.-2207520000&type=3

 

 

U dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej najczęściej pojawia się unikanie dotyku i kontaktu fizycznego, albo wręcz przeciwnie - nadmierne obściskiwanie się, dążenie do nadmiernego kontaktu fizycznego. Możemy zaobserwować też  problem z koncentracją uwagi, częste rozpraszanie się. Nierzadko towarzyszą temu niepokój, płaczliwość, problemy z zaśnięciem, częste wybudzanie się ze snu. 

U malucha doświadczającego zaburzeń integracji sensorycznej trudno o rozwój samodzielności. Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma problemy z ubieraniem się, jedzeniem, utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze. Cechuje się nadruchliwością, trudno mu usiedzieć w jednym miejscu, nierzadko zmienia aktywności i pozycje ciała.  

 

 

Niechęć do wychodzenia z domu, z uwagi na hałas uliczny, unikanie źródeł światła , a także potraw mających intensywny zapach i smak, a nawet określony kolor. Pierwsze objawy możemy zaobserwować już u niemowlęcia.

 

 

 

Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=919175756879848&set=pb.100063622952179.-2207520000

 

 

 

 

Źródło:https://www.facebook.com/photo.phpfbid=919071943556896&set=pb.100063622952179.-2207520000&type=3

 

 

 

 

 

Terapia integracji sensorycznej

 

Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazdy na rowerze, czytania), ale jest usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności.

W toku pracy tą metodą stymulowane są zmysły dziecka oraz usprawniane takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Przy zastosowaniu odpowiednich technik, terapeuta jest w stanie wyeliminować, wyhamować czy ograniczyć niepożądane bodźce obecne przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczyć silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.

 

 

 

 

 


 

Przyjąłem do wiadomości i zgadzam sięKorzystanie ze strony internetowej (www.zlobek2torun.pl) oznacza akceptację warunków zawartych w polityce prywatności. W szczególności dotyczy to akceptacji przetwarzania i przechowywania danych osobowych zebranych za pomocą niniejszej Strony a wykorzystywanych w celach marketingowych i handlowych. Na tej stronie internetowej wykorzystywane są pliki cookies zbierane do celów statystycznych, profilowania reklam i wykorzystywane do poprawnego działania serwisu www. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies można zmienić w ustawieniach przeglądarki - niedokonanie zmian ustawień przeglądarki jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.